Recenze

Všude samá láska

211697_bigAňu Geislerovou jsem jako autorku neznala a přiznám se, že jsem očekávala nějaké lehce povrchní vyprávění z divadelní branže s drobnými průhledy do osobního života. Hned  po první stránce knihy P.S. jsem však pochopila, proč dostala Aňa za svůj literární debut prestižní cenu Magnesia Litera. Tohle totiž nemělo s povrchností co dělat.

Počátek knihy začal vznikat před cca pěti lety, když si Aňa Geislerová podala ruku s redakcí časopisu Elle. Díky této spolupráci se tak každý měsíc objevil uvnitř časopisu fejeton, ve kterém autorka líčila část svého života s neskutečnou lehkostí a nenuceností.  Fejetony se staly nesmírně oblíbené a v roce 2015 se dočkaly knižní podoby.

Ještě než začnu mluvit o samotném obsahu knihy, považuji za NUTNOST, říci pár vět také o vizuální stránce. O tu se totiž kompletně postarala autorčina sestra Lela Geislerová a povedlo se jí to náramně! Kniha je totiž opravdu překrásná. Jednotlivé kresby skvěle doplňují obsah knihy a podtrhují její ženskou auru. Já vím, že by se kniha neměla soudit podle obalu, ale v tomto případě musím říct, že bych snad autorce odpustila úplně všechno… To však naštěstí dělat nemusím.

Obsah knihy je rozdělen do čtyř částí v podobě čtyř let autorčina života. A ačkoli píše autorka v každé části vesměs o podobných tématech, žádný fejeton není úplně stejný. Moc se mi líbí názvy jednotlivých fejetonů, které na první pohled s obsahem vůbec nesouvisí. Například název Kuře na olivách je použitý jen z toho důvodu, že…no to si ostatně zjistěte sami.
A jaká že témata to prostupují všemi fejetony? Je to mateřství, partnerství, životní ztráty, štěstí, dětství, sexualita, úspěchy, jídlo a především láska! Láska jako taková, láska k životu, láska ke světu. Láska je cítit z každého slova uvnitř knihy a Aňa to několikrát doslova zdůrazňuje.
„Miluju život,“ přečtete si v knize hned několikrát a přiznám se, že mě to chvílemi až rozčilovalo. Jako by nestačilo, že je toto poselství ukryto mezi řádky.

A proč se vlastně kniha jmenuje P.S.? Odpověď je na konci každého fejetonu:

P.S. Koupila jsem si krásný kalhoty, plátěný pánský s páskem. Lehce do růžova. Budu k nim nosit bleděmodrou košili. A dětem plátěný botičky a manželovi ručně dělanou skleničku. Když jsem byla malá, chtěla jsem mít koženej komplet…bundu netopýra a k tomu minisukni.
P.P.S. Ve snu jsem potkala slavného herce a on udělal pukrle.

Takže jestli se chcete pustit do nějakého ženského čtení, které je lehké a přesto je z něj cítit hloubka, určitě neváhejte a dejte Aně šanci. Nejen že možná budete o něco víc milovat život a dostanete chuť na malinovou marmeládu, ale také se o autorce leccos dozvíte. Například to, že až potkáte na ulici ženu v pyžamu, co vede děti do školy, bude to nejspíš Aňa Geislerová. Ano, ta slavná herečka!


A na závěr nějaké P.S. ode mě.

P.S. Měli byste si to asi přečíst, budete překvapení
P.P.S. Pokud jste chlap a chcete si to přečíst, asi raději v soukromí. Kniha je na první pohled tak ryze ženská, že byste možná mohli působit jako….horký letní den, poeticky řečeno.

71146942_0

 

1 komentář: „Všude samá láska

  1. Moc díky za recenzi. Váhala jsem, jestli knihu pořídit se stejným očkáváním „povrchního líčení divadelní branže“. :o)

    To se mi líbí

Napsat komentář